Sunday 21 April 2013

belajar sama-sama jom :)

assalamualaikum..
hai korang..
mlm nie semngat berkobar2 nk update blog sbb aku rasa mcm nk sharing apa yang tahu
and input yang aku dpt hari nie..
btw, mummy balik melaka semalam and hari nie aku,baba dan adk2 je..

bnyk borak dgn baba,
well baba saya tu mmg terbaik ckp pasal politik
dan terasa bangga sbb aku adalah student politik.
yeah!! 100 markah untk public admin!!heee

okay2..bila borak dgn baba, aku mcm ada di satu level yg lain.
tah lah..tapi pemikiran, cara bercakap jd lebih matang..
tp selesa mcm tu bila dgn baba..

sepanjang hidup aku, baba mmg bnyk ajar aku pasal hidup.
belajar untuk susah, dugaan masa senang.
jadi pada usia aku 19 nie.. baba mmg tekankn erti kesyukuran..
"kemewahan adalah sebesar-besar dugaan Allah berikan"
tu ayat pak itam ckp kt aku tadi..
aku sgt setuju..
cuba kita fikir balik.. dengan mulanya kita dicipta smpai sekarang apa tujuannya..??
korang taw jawab sendirilah ya..
dan apa pulak yang kita buat sekarang..?
sbenarnya situasi ni mmg tgh beputar dan berlaku kt sekeliling aku sekarang..
kita diberi kesenangan..tapi ada juga manusia tamak yang tak reti bersyukur..
apa yang kita dapat hari nie..kita pun tak tahu smpai bila ia milik kita,,
pengajaran untk diri sendiri jugak nie sbb semua manusia tu buat salah..
tak akan terlepas.. tp jangan kita smpai tak patah balik dan bertaubat..

teringat lg sir farid kata "kalau you tak ada ilmu, you jgn ckp"
yup! betul tu..kita boeh tgok la cara org berilmu dan org tak berilmu ckp..
mcm tin susu yg kosong dgn tin susu penuh lah..
so tak payah ulas pasal tin susu lg.korang phm kn..
selalunya org berilmu dia akan ckp berhati-hati,
sbb apa yg dya ckp tu gmbarkan diri sendiri..
yelah.. takut jugak apa yg di ckp tu faktanya salah..
tak pasal2 tersebar bnd tak betul..
tp org tanpa ilmu yg beragak juga nk bercakap,
dya tak fikir panjang.
sbb tu lah kdg2 berita tersebar tu menyusahkan bnyk pihak.
sekarang nie zaman org berilmu..
mana buleh main tipu2..
tapi..sekarang ni juga zaman mereka otak kosong..
mudah serap apa yg belajar dan berita tnpa periksa..
ish.mana buleh cenggitu..
pandai2lah tapis..
selidik..
nie nk pesan sikit..
almaklumlah pilihan raya sekarang..
semua nk post pasal politik..bagus..ambil berat pasal negara..
tp kita tunjuk lah sikap org berilmu.
mmg seronok main kutuk sana sini..tp kesian gila lah sbb org dok kutuk kita balik.. biar bercakap tu tunjuk kita tahu..
jangan main rempuh je..
nnt malu sendiri weyh..

okay..antara yg aku belajar lg hari nie pasal alam ghaib.
yes, kita percaya semua tu..
tp jgnlah terlalu taksub sampai akidah terpesong.
nnt niat yg baik jd salah smpai kita mensyirikkan Allah.
apa2 pun kenalah berpada2...
bila kita terlalu taksub..kadang2 syaitan tu datang lah ganggu..
lg2 pada otak kosong yg tak tahu apa2..
make sure kalau nk belajar cari org yg betul..
jgn cari org yg boleh pesongkan kita..
ajal maut, rezeki, jodoh..suma tu rahsiah Allah..
tak ada sape tahu kita akan mati bila..
jadi jgnlah kita nk melangkaui batasan pemikiran tuh sndiri..
silap hari bulan boleh jadi gila pulak.
buat apa yg suruh, tinggal apa yg larang..
ilmu Allah sgt luas..kita pun beribadah apabila belajar tu..
jadi kita kne tahu batasnya..
tak semua kita boleh sampai guna akal manusia kita..
cukuplah tahu untuk mendapat redha Allah dunia dan paling penting akhirat..

aku cakap nie diri pun tak sempurna..
cuma tergerak untuk kongsi..
yelah..berkongsi smbil ajar diri sendiri.
kalau ada yang salah tu aku minta maaf sgt2..
aku pun manusia juga..tp cuba bagi tidak keterlaluan lah nie..
berkongsi dgn sederhana :)

harap2 entry nie org baca dan ambil sbg perkongsian..
bukan penghinaan sbb aku tak ckp pasal sesape cuma bgtahu apa yang aku dpt hari nie.
semoga kita semua dpt input yg berguna... pena berani nie nk juga berbakti..kongsi ilmu ..hihihihihi..
tamo ada simpan dlm hati sbg sesuatu yg negatif ya...tp ambil sbg sesuatu yg positif..
kitakan manusia..masih bnyk kekurangan..
dan ingt " kita sebagai manusia tak bolehlah melangkaui batas kemanusiaan tu sendiri"
opps! ayt tu mkn dlm dan bermakna buat aku..
terima kasih kepada kwn aku yg baik untk menegur dan tak jemu2 kongsi ilmu dgn aku.. :)

klah..semoga jumpa lg..
baca nie senyum je taw..jgn lah termenung smpai tak tidur fikir apa aku ckp.hehehehe
wassalam..

#fatehataib






No comments:

Post a Comment