Sunday 16 March 2014

seperti batu

" lama- lama aku sendiri akan jadi kaku,
apabila setiap hari memandang batu.
yang memang dari dulunya begitu.
keras dan membeku.

sedang mata-mata nakal sekeliling memandang kami,
entah apalah mereka fikir dalam hati,
atau apa yang tetulis dalam memori.
aku tak tahu.

aku memandang yang dihadapan aku,
masih tertunduk,
tidak memandang aku,
tak tahu,
apa yang dia mahu,
tak nampak apa yang yang terlintas dalam awan ingatannya.

hanya segaris senyuman terlakar,
disorokkannya cerita sebenar kami berdua.
yang tahu isi kandungannya.. cuma aku dan dia sahaja.
sebenarnyaa, aku pun masih keliru dan tak tahu,

tak tahu apa sedang atau akan berlaku,
antara engkau dan aku.

kerana kita pun sama-sama kaku,
mungkin termenung memandang waktu.

dari tadi aku hanya "tak tahu"
mengharapkan setiap "tak tahu" aku
dijawab dengan jawapan bertalu,
daripada batu dihadapan aku.

kerana dia,
dahulunya seperti berlari,
tiba-tiba mengejut berhenti.
tak tahu,
sama ada dia akan terus melangkah,
atau mencari jalan yang berbeza pula.

yang aku tahu,
mata itu tak pandai menipu,
sepertinya ada sesuatu ingin diberitahu..
sebab itu dia tak berani nak pandang aku." 

#penaberani

No comments:

Post a Comment