Thursday 29 March 2012

TAK SAMA MACAM DULU

Dulu,
aku ada Syarafana Razak,
yang sudi dengar bebelan aku.
Dulu,
aku ada Aliya Jamaluddin,
yang akan kongsi cerita sama-sama.
Dulu,
aku ada Farah,Sarah,Afiah,Mira,
dan ramai lagi geng yang mewarnai hidup aku.

Dulu,
aku ada Diyana Zainol,
yang teman,
saat suka dan duka aku,
jadi kembar paling serasi.

Dulu,
aku ada Anis Athira,
yang selalu faham isi hati aku,
Dulu,
aku ada Hanna Khalida,
yang akan sapu air mata aku.
mereka dengar setiap sedih,
dan peluk aku supaya aku  rasa lega.

Dulu,
aku ada Anis Liyana,
dan Mek,
yang akan pujuk aku,
bila aku sedih masa prep malam.

Dulu,
aku ada Ashikin Karim,
yang duduk kat kiri aku,
kami sama-sama timba ilmu.
Dulu,
aku ada Adibah Syahirah,
yang akan sama berceloteh,
dalam kelas,
dan setia kat sebelah kanan aku.

Dulu,
aku ada mereka semua,
yang akan gelak sama-sama dengan aku,
saat aku gembira,
mereka turut serta senyum,
sama macam aku.

Dulu,
aku ada mereka semua,
yang sedia berkongsi kesedihan aku,
pinjamkan bahu tempat aku menangis,
sapukan air mata yang tumpah dari mata aku,
mereka jugalah yang peluk aku,
supaya aku berhenti menangis.

Sekarang?
aku sudah jauh dari mereka,
dan bila aku gembira,
belum tentu aku dapat melihat senyuman,
pada wajah mereka,
TAK SAMA MACAM DULU..

Sekarang?
kalau aku sedih,
semuanya kena simpan sendiri,
mungkin masih ada telinga,
yang sanggup mendengar,
juga suara yang sudi bagi dorongan.
tetapi tak ada lagi bahu,
tempat aku menangis,
tak ada lagi tangan mengesat air mata,
dan tak ada lagi pelukan ketenangan,
TAK SAMA MACAM DULU.

Dulu dan Sekarang,
masa merubah segalanya,
apa yang aku ada dulu,
tak mugkin kekal selamanya,
namun,
apa yang aku punya Hari Ini,
sadaya upaya akan aku kekalkan,
pemberian itu amat bermakna,
dan tak akan aku lepaskan,
biarlah ia kekal,
sampai akhir hayat,
TERIMA KASIH=)

2 comments:

  1. yunk..haiyo wa baca wa suda meleleh la yunk.. rindu nyer kat kau weh.. sumpah rindu weyh..!

    ReplyDelete